Til Menu
1 Jan 23. 2
Lad Guds Fred Tjener Som Dommer For Dit Sind og Dine Følelser!
af Rick Renner

Og lad Guds freden [sjælens harmoni, den indre ro af en, som dagligt vandre med Ham
og som kommer] af at Kristus er den styrende faktor [handler konstant som dommer] i jeres hjerter
[som i denne fredfyldte stilling beslutter og fastsætter definitivt alle spørgsmål, som rejser sig i dit sind, tanker].
Til denne fred er du virkelig blevet kaldet [til at leve i] som lem på ét legeme [af troende]. Vær taknemmelig [og altid lovprise Gud.
— Kolossenserne 3:15.

Har du nogensinde haft en af de dage, hvor der var så meget forvirring omkring dit hoved, at du havde lyst til at skrige "STOP"?

Fra tid til anden har alle sådan en dag. Og når du har det, er din fristelse sandsynligvis enten at komme i kødet og reagere på nogen på en grim måde eller bliver deprimeret og går i seng og glemme det hele. Du ved dog, at ingen af valgene vil hjælpe dig med at løse de problemer, du står over for.

I stedet for at kaste håndklædet i ringen og give plads til disse følelser, der ønsker at få det bedste ud af dig, hvorfor så ikke stoppe lige nu og tage en beslutning om at lade Guds Ord styre dig i dag? Når jeg siger "du skal herske," taler jeg om Guds overnaturlige fred, der dominerer og styrer enhver følelse og situation, der konfronterer dig. Hvis du ikke træffer denne beslutning og følger den op, vil bekymring, frygt, usikkerhed, tvivl og en lang række andre følelser helt sikkert prøve at tage kontrol. Og der er ingen værre rutsjebanetur, end når du går bagover over alle def følelser, der er ude af kontrol!

Lad i stedet Guds fred herske i dit hjerte, som Paulus skrev i Kolossenserne 3:15. Han sagde: "Og lad Guds fred herske i jeres hjerter, hvortil I også er kaldet i ét legeme; og vær taknemmelig." Jeg vil især have, at du lægger mærke til ordet "herske" i dette vers. Det er fra det græske ord brabeuo , som i oldtiden blev brugt til at beskrive dommeren eller kampleder som herskede og dømte de atletiske konkurrencer, der var så populære i den antikke verden. Paulus bruger dette ord til at fortælle os, at Guds fred kan virke som en dommer eller kampleder i vores hjerte, sind og følelser. Når skadelige følelser forsøger at udøve kontrol over os eller forsøger at kaste os ud i et følelsesmæssigt vanvid, kan vi stoppe det i at ske ved at træffe valget om at lade Guds fred stige op fra dybt inde i os som en dommer eller kampleder for at herske over vores følelser. Mens vi gør det, vil vi blive holdt under kontrol af den guddommelige fred, når den hersker i vores hjerter. Når denne guddommelige dommer kaldet "fred" træder ind i spillet, begynder den pludselig at tage fat og træffe alle beslutninger i stedet for ærgrelse, angst og bekymring.

Kolossenserne 3:15 kunne oversættes:

"Lad Guds fred kaldes, "den der bestemmer i dit liv." "Lad Guds fred være dommeren i dit liv og dine handlinger." "Lad Guds fred fungere som dommer i dine følelser og dine beslutninger." Selvom det er rigtigt, at alle har hårde dage og svære uger, behøver du ikke at overgive dig til de følelser, der prøver at stjæle din glæde, forstyrre dine forhold og berøve dig din sejr. Når du føler dig overvældet af problemer eller følelser, der rammer dig fra alle retninger, skal du bare stoppe et øjeblik og bevidst lægge dit hjerte og sind på Jesus og Guds ord. Når du gør dette, vil Guds vidunderlige, besejrende, dominerende, overnaturlige fred stige op fra din ånd og tage kontrol!

Min bøn for i dag
Herre, jeg ønsker ikke at lade mine følelser få det bedste ud af mig i dag, så jeg beder om, at din fred vil rejse sig som en mægtig dommer og kampleder i mit hjerte, sind og følelser. Hjælp mig med at genkende de øjeblikke, hvor uhjælpsomme følelser forsøger at snige sig ind på mig. Jeg beder Dig om at lære mig, hvordan man lægger disse følelser til side og frigiver din overnaturlige fred, der er bosiddende i mit hjerte – den fred, der altid er klar i hvert øjeblik til at herske over enhver tanke og følelse, der forsøger at passere ind i mit liv!
Jeg beder dette i Jesu navn!


Min bekendelse for i dag
Jeg bekender at Guds overnaturlige fred dominerer mig. Når jeg bliver fristet til at blive ked af det, og mine følelser forsøger at tage kontrol over mig, lægger jeg disse følelser til side og lader Guds Ånd frigive en overnaturlig, dominerende, herskende fred til at styre mit hjerte, sind og følelser!
Jeg erklærer dette ved tro på Jesu navn!


Spørgsmål at besvare
1. Genkender du øjeblikke, hvor dine følelser forsøger at kaste dig ud i en følelsesmæssig kaos og stjæle din fred og glæde?

2. Har du bedt Gud om at hjælpe dig med at overvinde disse øjeblikke?
til 2 Jan 23. 1
OP